Jak bezpiecznie i sprawnie korzystać z bankowości internetowej?

Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej?
Według Raportu NetB@nk publikowanego cyklicznie przez Związek Banków Polskich ponad 35 mln Polaków posiada dostęp do bankowości internetowej. Jednak liczba osób aktywnie korzystających z tego kanału (czyli logująca się co najmniej raz w miesiącu do bankowości internetowej) wynosi tylko nieco ponad 15,7 mln. To mniej niż połowa wszystkich osób, które posiadają taki dostęp! Wydawać by się mogło, że zarządzanie swoimi finansami z poziomu wygodnego fotela w domu i laptopa z dostępem do Internetu jest niezwykle wygodnym rozwiązaniem, jednak wciąż wiele osób dokonuje operacji takich jak przelewy czy wypłata gotówki w oddziałach swojego banku. O ile wśród osób młodych zjawisko to praktycznie nie występuje, o tyle wśród osób po 49 roku życia jest to trend silnie zakorzeniony w zwyczajach Polaków. Dlatego też w dzisiejszym wpisie chcę pokazać, że korzystanie z bankowości internetowej jest łatwe i bezpieczne. Wpis jest stworzony możliwie prostym i nietechnicznym językiem z dużą ilością zdjęć i ma być swoistą instrukcją korzystania z bankowości online. Jeśli Twoi rodzice, dziadkowie lub inne bliskie osoby mają problem z „bankowaniem” przez Internet, pokażcie im ten wpis 😉 Cały poniższy opis przygotowany został na przykładzie bankowości internetowej Banku Zachodniego WBK, który należy do jednych z największych banków w Polsce, posiadając ponad 4,4 mln klientów i dlatego świetnie pasuje jako przykład do opisania meandrów bankowości internetowej.

Logowanie do bankowości internetowej

Logując się do bankowości internetowej banku zawsze upewnij się, że wpisujesz właściwy adres strony internetowej. Lepiej nie korzystać w tym zakresie z wyszukiwarek, ponieważ zdarzają się sytuacje, że w wynikach wyszukiwania wyświetlają się strony, które podszywają się pod stronę banku.Jeśli nie znasz dokładnego adresu do strony z logowaniem, wejdź na stronę główną banku. W przypadku BZWBK jest to adres www.bzwbk.pl.

 

Następnie kliknij w pole Zaloguj się w prawym górnym rogu ekranu.
logowanie do bankowości internetowej BZWBK
oraz wybierz opcję BZWBK24. To właśnie tam znajduje się serwis przeznaczony dla klientów indywidualnych.
logowanie do bankowości internetowej BZWBK
W kolejnym kroku zostaniemy poproszeni o wpisanie ośmiocyfrowego numeru NIK (Numer Identyfikacyjny Klienta). Numer ten znajdziesz na swojej umowie z bankiem.
logowanie do bankowości internetowej BZWBK
Następnie konieczne będzie wpisanie hasła. W przypadku pierwszego logowania wpisz hasło startowe, które otrzymałeś od banku w formie wiadomości SMS (po jego wpisaniu pojawi się pole, w którym ustawisz własne hasło) jak poniżej:
Ustawienie pierwszego hasła w bankowości internetowej BZWBK
 
W przypadku kolejnych logowań, po wpisaniu numeru NIK pojawi się pole do wpisania utworzonego przez Ciebie hasła.
logowanie do bankowości internetowej BZWBK
Jest to tak zwane hasło maskowane. Oznacza to, że nie wpisujesz całego hasła a jedynie znaki, o które prosi bank. W przypadku wskazanym na zdjęciu powyżej będą to znaki nr 1,2,4,8,9,11,12,16,17,18. Jeśli Twoje hasło jest krótsze, to po prostu pozostałe pola pozostaw puste. W przypadku każdego logowania bank może prosić o podanie dowolnych znaków z Twojego hasła. Inną opcją logowania jest podawanie pełnego hasła i można tę opcję zmienić w ustawieniach, jednak osobiście uważam, że logowanie poprzez hasło maskowane jest bezpieczniejsze. Nawet jeśli ktoś pozna znaki, które wpisujesz podczas logowania, to nie dadzą one możliwości poznania całego Twojego hasła.
 
Po poprawnym zalogowaniu zobaczysz ekran główny bankowości internetowej
Bankowość internetowa BZWBK
Gratuluję, udało Ci się zalogować do bankowości internetowej 😉 Zobaczysz tutaj m. in. saldo środków na Twoim rachunku bankowym czy karcie kredytowej oraz analizę wydatków czyli krótkie podsumowanie kategorii w jakich wydajesz swoje pieniądze. Czas poznać dokonać podstawowych operacji na rachunku!

Czytaj także: Obliczanie zysku z lokat + darmowy kalkulator


Sprawdzanie historii rachunku

Aby sprawdzić swoją historię rachunku najłatwiej zrobić to klikając na 4 od lewej kartę – Historia. Twoim oczom ukaże się widok jak poniżej:
Sprawdzanie historii rachunku w BZWBK
W tym miejscu możesz przeglądać historię dokonanych operacji wybierając kolejno od lewej rachunek, który chcesz przejrzeć, okres za jaki chcesz wyświetlić historię, oraz określić przedział kwotowy transakcji, którą chcesz wyszukać. Jeśli chcesz wyszukać konkretną płatność może też skorzystać z inteligentnej wyszukiwarki na górze strony i wpisać nazwę odbiorcy, nadawcy, tytuł operacji lub numer konta. Interesującą transakcję możemy kliknąć, żeby wyświetlić jej szczegóły
Szczegóły transakcji w historii transakcji BZWBK
W tym miejscu łatwo też pobierzemy lub wydrukujemy potwierdzenie transakcji.
 

Wykonywanie przelewów 

Podstawową czynnością jaką wykonujemy poprzez bankowość internetową jest wykonywanie przelewów. Aby to zrobić należy kliknąć na głównej belce kartę nr 3 od lewej czyli Przelewy i płatności. Pojawi się nam widok jak poniżej:
Zlecenie przelewu w bankowości internetowej BZWBK
Aby dokonać standardowego przelewu musisz podać kolejno następujące informacje:
– Z rachunku – tutaj wybierasz, z którego Twojego rachunku ma być dokonany przelew
– Odbiorca – imię i nazwisko lub nazwa podmiotu, do którego dokonujesz przelewu
– Na rachunek – 26-cio cyfrowy numer rachunku, na który chcesz dokonać przelewu
– Adres – adres osoby lub podmiotu, do którego wykonujesz przelew (pole można też pozostawić puste)
– Typ transferu – należy wybrać czy ma to być zwykły przelew czy ekspresowy. Przelewy zwykłe są całkowicie darmowe, natomiast opłaty za przelewy ekspresowe są podane przy danym typie przelewu
– Kwota – wartość pieniężną jaką chcemy przelać
– Tytułem – tutaj wpisujemy tytuł umożliwiający odbiorcy zidentyfikowanie naszego przelewu np. wpisując numer faktury
– Data wykonania – możemy to pole zostawić puste jeśli chcemy, żeby przelew został wykonany od razu lub wskazać przyszłą datę z jaką należy dokonać przelewu
Po uzupełnieniu wszystkich pól klikamy Dalej.

Wyświetlona formatka dotyczy standardowego przelewu złotówkowego na rachunek innej osoby. Jeśli jednak chcesz dokonać przelewu pomiędzy własnymi rachunkami, wystarczy, że na belce po lewej stronie wybierzesz opcję Na rachunek własny.

W kolejnym kroku pojawi się podsumowanie wprowadzonych danych. Możesz tutaj zweryfikować czy na pewno wszystkie pola uzupełniłeś poprawnie. Jeśli nie, możesz kliknąć przycisk wróć i poprawić dane. Jeśli wszystko się zgadza możesz sfinalizować transakcję klikając Wyślij przelew.
Zlecenie przelewu w bankowości internetowej BZWBK
W tym momencie pojawia się pole do wpisania hasła otrzymanego w wiadomości SMS. Uważnie przeczytaj taką wiadomość i jeśli dane w niej zawarte zgadzają się z tymi, które wprowadziłeś w bankowości internetowej, przepisz przesłany smskod i kliknij akceptuj.
Zlecenie przelewu w bankowości internetowej BZWBK

Dodawanie osób do Listy odbiorców

Gdy na jakiś rachunek często wykonujemy przelewy warto dodać takiego odbiorcę do Listy, dzięki czemu nie będziemy musieli za każdym razem wprowadzać wszystkich danych do wykonania przelewu. Aby wprowadzić nową pozycję na Listę odbiorców należy na głównej, górnej belce wybrać kartę nr 3 od lewej czyli Przelewy i płatności
Dodawanie nowego odbiorcy do Listy odbiorców w BZWBK
Następnie na belce po lewej stronie ekranu wybierz Lista odbiorców
Dodawanie nowego odbiorcy do Listy odbiorców w BZWBK
Na kolejnej stronie pojawi się lista wszystkich dodanych do listy odbiorców. Aby wprowadzić nowego odbiorcę należy kliknąć przycisk Nowy
Dodawanie nowego odbiorcy do Listy odbiorców w BZWBK
Następnie konieczne będzie wybranie typu odbiorcy
Dodawanie nowego odbiorcy do Listy odbiorców w BZWBK
Najczęściej wybierać będziemy zwykły przelew krajowy. Pozostałe dostępne opcje przeznaczone są dla definiowania odbiorców przelewu do urzędu skarbowego lub przelewu zagranicznego. Wybieramy właściwą opcję i klikamy Akceptuj.
 
W kolejnej rubryce konieczne będzie wpisanie wszystkich niezbędnych danych do zdefiniowania odbiorcy a więc:
– Nazwa odbiorcy – czyli imię i nazwisko lub nazwa podmiotu
– Nazwa skrócona – to nasza nazwa, którą dowolnie możemy określić, tak żeby później znaleźć takiego odbiorcę na liście.
– Numer rachunku – 26-cio cyfrowy numer rachunku bankowego naszego odbiorcy
– Tytułem –tutaj wpisujemy tytuł umożliwiający odbiorcy zidentyfikowanie naszego przelewu np. wpisując numer faktury
– Adres – adres osoby lub podmiotu, do którego wykonujesz przelew (pole można też pozostawić puste)
– Zaufany odbiorca – zaznaczając tak lub nie określamy czy nasz odbiorca jest tzw. odbiorcą zaufanym. Jeśli wybierzemy tę opcję to dokonując przelewu do tak zdefiniowanego odbiorcy nie będziemy proszeni o jej potwierdzenie kodem sms.
Dodawanie nowego odbiorcy do Listy odbiorców w BZWBK
Jak dokonać przelewu do zdefiniowanego odbiorcy? Wystarczy, że na liście odbiorców wybierzemy interesującą nam pozycję i klikniemy Wstaw do przelewu  a następnie Na rachunek obcy
Wykonanie przelewu do zdefiniowanego odbiorcy w BZWBK


Czytaj także: Jak zarabiać na bankach?

Jak ustawić limity transakcji?

W celu zwiększenia bezpieczeństwa warto ustawić limity transakcji. Są to wartości do których możliwe jest dokonanie danej operacji. powyżej tej kwoty bank nie będzie autoryzował danej operacji. W celu ustawienia limitów musimy kliknąć zakładkę Ustawienia w samej górze ekranu
Ustawienie limitów transakcji w BZWBK
Następnie na belce po lewej stronie ekranu należy wybrać opcję Limity. Możemy je ustawić do przelewów, płatności kartą oraz transakcji BLIK. Jak ustawić limity pokażę na przykładzie limitów przelewów.
Ustawienie limitów transakcji w BZWBK
W przypadku BZWBK możliwe jest ustawienie dziennych limitów przelewów: z smskodem, bez smskodu oraz przelewów na telefon. Wystarczy wpisać interesującą nas kwotę, kliknąć Zmień i całość zatwierdzić kodem przesłanym w wiadomości sms.
Ustawienie limitów transakcji w BZWBK
 

Podsumowanie

Opisane przeze mnie czynności jakie można wykonać poprzez bankowość internetową to jedynie niewielki fragment tego co można samodzielnie w niej zrealizować. Tym niemniej są to podstawowe i najczęściej wykonywane czynności. Mam nadzieję, że ten wpis pomoże osobom, które mają problemy z korzystaniem z bankowości internetowej lub nigdy jej nie używały, w sprawnym wykorzystywaniu tego kanału komunikacji. Zachęcam żebyście usiedli razem ze swoimi rodzicami, dziadkami czy innymi bliskimi, którzy mają problemy z poruszaniem się w tym obszarze i pokazali, że „bankowanie” jest naprawdę łatwe. Jest jeszcze jeden bardzo ważny aspekt przemawiający za tym, żeby swoje finanse nadzorować przez Internet a nie w bankowym okienku – to oszczędność. Zarówno czasu jak i pieniędzy. Przykładowo w Banku Zachodnim WBK przelewy zlecane przez Internet nic nie kosztują, natomiast za te zlecane w oddziale pobrana zostanie opłata w wysokości od 5 do 10 zł w zależności od rodzaju posiadanego konta. Jeśli dokonujemy kilka takich przelewów miesiącu to rocznie daje to kwoty idące w setki złotych!
 

7 zasad dotyczących bezpieczeństwa przy korzystaniu z bankowości internetowej

Na sam koniec przedstawię jeszcze 7 najważniejszych porad związanych z bezpieczeństwem nas i naszych finansów przy korzystaniu z bankowości online.
 
1.  Sprawdź adres strony, na której logujesz się do bankowości
Logując się do swojego banku sprawdźmy czy adres strony jest prawidłowy. Jeśli korzystałeś z wyszukiwarek być może w wynikach wyszukiwania pojawiła się strona, która jedynie podszywa się pod stronę banku. Koniecznie sprawdźmy czy połączenie jest bezpieczne a strona posiada ważny certyfikat. Wskazuje na to zielona kłódeczka po lewej stronie paska adresu Twojej przeglądarki internetowej.
 
2.Uważaj na fałszywe maile
Kolejna ważna zasada  – nie klikamy w żaden nieznany link zawarty w wiadomości mailowej. Być może w mailu, który otrzymaliśmy ktoś podszywa się pod nasz bank (tzw. phishing) a wskazany link przekieruje nas na stronę złodziei, która będzie łudząco podobna do strony naszego banku. Nie pobieramy też żadnych załączników z maila, jeśli nie jesteśmy w 100% pewni, że to wiadomość od naszego banku a już na pewno nie pobieramy żadnych plików typu .exe czy .zip.
 
3. Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe
Korzystając z komputera zawsze warto posiadać ważne i aktualne oprogramowanie antywirusowe. Coraz więcej zagrożeń czyha również na użytkowników telefonów komórkowych. Tam również warto posiadać program antywirusowy.
 
4. Loguj się na własnym komputerze i nie korzystaj z publicznych sieci
Logując się do bankowości internetowej z cudzych komputerów nigdy nie mamy pewności, że ten komputer został prawidłowo zabezpieczony. Być może jest na nim zainstalowane np. oprogramowanie zbierające informacje o wprowadzanych hasłach. Dlatego zawsze logujmy się z własnego komputera, który znamy, i o którego bezpieczeństwo sami dbamy. Nie korzystajmy również z publicznych sieci WiFi. W taki sposób jesteśmy narażeni na ryzyko przechwycenia naszych haseł. W publicznych sieciach jest ty wyjątkowo proste.
 
5. Nie ustawiaj prostych haseł
Hasło, które ustawisz powinno być łatwe do zapamiętania dla Ciebie ale trudne do odgadnięcia dla innych. Dlatego też nie ustawiaj haseł składających się z Twojego imienia i nazwiska czy daty urodzenia. Jak pokazują badania najczęściej wybieranym hasłem na świecie są hasła typu 123456 czy hasłohasło. Zdecydowanie warto wybrać bardziej skomplikowany ciąg znaków najlepiej składający się z wielkich i małych liter, cyfr i znaków specjalnych. Pamiętajmy, żeby nie zapisywać swoich haseł, ewentualnie takie zapiski powinny być gdzieś dobrze schowane w Twoim domu. Noszenie spisanych haseł przy sobie to proszenie się o kłopoty.
 
6. Nikomu nie podawaj swoich danych do logowania do bankowości internetowej
Pamiętaj, że nie możesz podawać nikomu swoich danych do logowania. Co ważne, nawet Twój bank, nigdy nie poprosi Cię o podanie takich danych. Jeśli więc otrzymałeś taką wiadomość np. poprzez e-mail zignoruj ją. Twoje dane umożliwiające logowanie do bankowości internetowej możesz znać tylko Ty.
 
7. Bądź czujny
To ostatnia i podstawowa zasada. Bądź czujny. Jeśli nie jesteś pewny czy wiadomość, którą otrzymałeś na pewno pochodzi od banku zadzwoń na infolinię i upewnij się, że tak jest. Jeśli dane z smsa autoryzacyjnego nie zgadzają się z tymi, które wpisywałeś w bankowości internetowej – nie zatwierdzaj operacji i skontaktuj się z bankiem. Jeśli jakakolwiek czynność wzbudzi Twój niepokój, skontaktuj się ze swoim bankiem w celu jej potwierdzenia.
Mam nadzieję, że ten wpis przybliży Tobie bądź Twoim bliskim aspekty korzystania z bankowości internetowej. Jeśli chcesz, żeby powyższą instrukcję uzupełnić o inne czynności, daj znać w komentarzu a ja zaktualizuję wpis i dodam aspekty, które będą najczęściej wskazywane 😉 

Może Ci się także spodobać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *